‘Onze impact: betere voeding voor de wereld’

‘Of consumenten natuurlijke, gezonde zuivel willen is voor ons geen vraag, maar een uitgangspunt’

Roelof Joosten, Bowei Ning, Maira de Vreede, Bob Jan Schoot Uiterkamp - Koninklijke FrieslandCampina N.V.

Dat FrieslandCampina een bijzondere werkgever is, staat voor zijn medewerkers als een paal boven water. De onderneming is in het bezit van een coöperatie van melkveehouders; winst maken gaat over het bestaan van boeren. CEO Roelof Joosten praat met drie bevlogen mensen over de betekenis van een ‘purpose’-gedreven onderneming.

Bob Jan Schoot Uiterkamp, customer management specialist, weet nog goed hoe hij een paar jaar geleden op zoek ging naar zijn eerste werkgever. “Ik zocht naar een bedrijf met impact op de maatschappij in ontwikkelingslanden. Het duurde niet lang voor ik FrieslandCampina ontdekte en zag hoe FrieslandCampina opereert in Azië en Afrika en de boeren ter plekke ondersteunt. Dat motiveerde mij enorm.”

“De coöperatie, de verbondenheid met boeren, maakt ons uniek”, vindt Bowei Ning, corporate trainee bij Supply Chain. “Wij verwerken de melk van onze boeren en maximaliseren onze winst voor hen. Dat geeft een heel andere kijk op je werk.”

Clusterleader R&D Packaging Maira de Vreede koos om een andere reden voor FrieslandCampina: “Ik vind het belangrijk om goede voeding te maken voor mensen. Voeding die vol zit met goede voedingsstoffen. En nu realiseer ik me steeds meer dat wanneer we winst maken, we direct bijdragen aan het bestaan van onze boeren.”

 

Leidend

Het pad van CEO Roelof Joosten ging bewust een andere kant op dan dat van zijn vader, die directeur was in een kaasfabriek. “Ik koos voor Unilever ICI. Maar na verloop van tijd ging mijn achtergrond meespelen in mijn keuzes. Ik besloot mijn vaardigheden te gebruiken voor een door en door Nederlands bedrijf.” Een aantal jaren was Roelof Joosten verantwoordelijk voor de businessgroup Ingredients (kindervoeding en hoogwaardige ingrediënten), voor hij in de zomer van 2015 CEO werd. “We hebben met elkaar in het afgelopen jaar onze purpose vormgegeven. Wat geeft betekenis aan ons werk? Wat maakt dat we juist bij dit bedrijf willen werken? Wij hebben gekozen voor nourishing by nature: ‘Betere voeding voor de wereld, goede inkomsten voor onze boeren, nu en in de toekomst.’ Die purpose is leidend in onze keuzes.”

 

Veilige voeding

Betere voeding voor de wereld; het spreekt Bowei Ning erg aan. “In China wonen 1,6 miljard mensen, die voor een groot deel verstoken zijn van veilige zuivelproducten van goede kwaliteit. Voedselveiligheid is niet overal in de wereld vanzelfsprekend. Voor mij als Chinese is het belangrijk om bij een bedrijf te werken dat goede voeding maakt die bereikbaar is voor veel mensen. Daar ben ik trots op en ook op wat FrieslandCampina in China doet door de melkveehouderij te ondersteunen via het Sino-Dutch Dairy Development Centre.”

“We willen het vertrouwen van Chinese consumenten in voeding helpen herstellen”, beaamt Roelof, die in november 2015 deel mocht uitmaken van een succesvol staatsbezoek aan China. “Vandaar dat wij medeoprichters zijn van dit centrum, waarin we kennis delen met de Chinese melkveehouders. Daarmee groeit de markt voor zuivel en daar heeft ook de Chinese zuivelindustrie baat bij. Het gaat niet alleen om winst; het gaat ook om delen.”

 

Samen werken

“Onze purpose inspireert mij enorm”, stelt Bob Jan vast. “Het is de ‘why’ van ons bedrijf. Veel mensen die voor ons werken voelen dat ze op de goede plek zijn, dat hun hart sneller klopt voor FrieslandCampina.” Een purpose als nourishing by nature heeft verstrekkende gevolgen, bijvoorbeeld in Research & Development. “Voor ons is niet de vraag: willen consumenten natuurlijke, authentieke en gezonde zuivel? Het is het uitgangspunt voor alle ontwikkelingen. Of het nu om producten of verpakkingen gaat”, legt Maira de Vreede uit. “Het beweegt je om harder na te denken over kansen voor producten, samen te werken en te ondernemen”, vindt Bob Jan. “Ik heb echt een sterk commitment om succesvol te willen zijn voor dit bedrijf en zijn boeren.” Roelof Joosten beaamt: “Ik ben ervan overtuigd dat medewerkers in een purposegedreven onderneming beter presteren.”

Zowel Maira als Bob Jan heeft al een aantal functies vervuld. “Ik mocht al snel naar China”, vertelt Bob Jan. “Een geweldige uitdaging.”

“Je bent hier vrij om je eigen vaardigheden en talenten te ontwikkelen”, vindt Maira. “Er is geen vorm waarin je gekneed moet worden. Je moet je eigen weg kiezen.” Bowei Ning staat als corporate trainee nog aan het begin van haar loopbaan. Roelof Joosten moedigt hen aan. “Bedenk voor jezelf wat je droom is, wat je wilt vervullen in je leven. Zet je stip op de horizon. Dat doen we met nourishing by nature, doe het ook voor jezelf, in jouw leven. En leef je droom.”

 

kader

Met 19.000 leden-melkveehouders in Nederland en Duitsland is FrieslandCampina een van de grootste zuivelcoöperaties ter wereld. De onderneming maakt zuiveldranken, kindervoeding, kaas, desserts, room, boter en ingrediënten voor consumenten en professionele afnemers in Europa, Afrika, Azië en de Verenigde Staten. Er zijn vestigingen in 32 landen; export vindt plaats naar 100 landen.

Bekijk 2016
Magazine
MT500
Uitgave
2016
Auteur
zelf
Fotograaf
Rob Oostwegel
 

Vergelijkbare C-stories

Gerelateerde tags

Geen gerelateerde tags gevonden.