Lekker leasen

‘Wij houden van autoleasing … en dat merk je’

Ivo Lissone - Alphabet Nederland B.V.

Gemak rijdt de mens. ING Car Lease biedt zijn klanten daarom een unieke combinatie van expertise op het gebied van auto’s én financiën. Met als motor van zijn dienstverlening de passie voor het perfecte leaseproduct.

ING Car Lease ontpopte zich vorig jaar tot de snelst groeiende autoleasemaatschappij. “Laat ik vooropstellen dat we gewoon een scherpe prijs voor onze producten bieden”, verklaart directeur Sales & Marketing Ivo Lissone. “Maar omdat deze prijs tegelijkertijd realistisch is, komen we niet altijd als winnaar uit het offertetraject. We doen daarom vooral zaken met grote bedrijven die meerdere leasemaatschappijen inschakelen. En wat blijkt dan? Die bedrijven waarderen ons zo sterk, dat ze in het vervolgtraject alleen nog maar met ons verder willen gaan.” Als reden voor deze ontwikkeling noemt Lissone de liefde voor auto’s en leasen. “Gedrevenheid is het kloppende hart van ons bedrijf. We doen graag een stapje meer voor onze klanten. Dit zie je in alles terug: in ons enthousiasme, maar ook in onze producten en service. We vinden het een uitdaging om autorijden voor iedere berijder zo zorgeloos mogelijk te maken.”

 

Heldere rapportage

“Expertise en vakmanschap zijn belangrijke pijlers van onze dienstverlening”, vervolgt Lissone. “Als je een klant goed wilt helpen, moet je moeiteloos je weg door alle nuances en details kunnen vinden. Van onze medewerkers verwachten we dan ook dat zij de verplichte brancheopleiding met minimaal een acht afronden. Dat is geen loze kreet: die opleiding van de Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen is behoorlijk pittig. Autolease is een ingewikkeld product.”

Om een helder inzicht voor alle mogelijke productcombinaties te kunnen presenteren, heeft ING Car Lease intern de IT-processen goed op orde. Iedere onderneming wil immers maatwerk, stelt Lissone. “Met ons technisch geavanceerde systeem zijn we in staat om alle gegevens tot in detail te analyseren en overzichtelijk te presenteren. We kunnen bijvoorbeeld de reden vaststellen waarom de ene berijder meer kosten maakt dan de andere. Ook kunnen we de effecten van nieuwe wetgeving zoals de slurptax en aangepaste bijtellingsregeling snel transparant maken.”

Volgens Lissone vormen transparantie en integriteit twee zijden van dezelfde munt. Als illustratie noemt hij de door de branche gehanteerde contractduur. “Iedere klant gaat een leaseovereenkomst aan voor vier jaar. Wij erkennen echter dat er gebeurtenissen zijn die tijdens de looptijd om flexibiliteit vragen. Neem de vertegenwoordiger die zo succesvol is, dat hij vanaf het derde contractjaar niet dertigduizend maar veertigduizend kilometer rijdt. Voor die extra kilometers geldt wel een hoger tarief. Wij kiezen dan voor een aanpassing met de koers die gold op het moment dat een klant het contract afsloot. En niet voor de duurdere prijs van drie jaar later – je wilt immers een prestatie van je klant niet afstraffen.”

 

Kostenreductie

“De auto is vaak een grote kostenpost binnen een onderneming”, vertelt Lissone. “We proberen daarom berijders te inspireren minder kosten te maken. Bijvoorbeeld met het Fleet Agent Dashboard. Deze onlineservice visualiseert op een speelse en toegankelijke manier het rijgedrag. Uit onze ervaring blijkt dat mensen hierdoor meer geprikkeld worden dan via een brief met cijferoverzichten. En met ons Safety Program spelen we in op de ontwikkeling dat een deel van de aansprakelijkheid voor schade veroorzaakt door leaserijders naar werkgevers verlegd gaat worden. Bovendien regelt onze contactpersoon alles voor je als er problemen zijn. Een berijder die een lekker gevoel bij zijn leasemaatschappij heeft, staat open voor tips over kostenbesparende gedragsverandering.”

Voor grote bedrijven loopt ook het wagenparkbeheer behoorlijk in de papieren. Als besparend alternatief biedt ING Car Lease daarom outsourcing aan via de Driversdesk. De klant wordt hiermee alle rompslomp uit handen genomen. “Automatiseringstechnisch hebben we alles goed ingericht”, legt Lissone uit. “Door een elektronisch logboek heeft onze medewerker altijd inzicht in de persoonlijke situatie van een berijder, zodat hij deze persoonlijk en deskundig kan adviseren. Bovendien hebben we de spelregels per bedrijf vastgelegd om misbruik te voorkomen.”

 

Emotie

Volgens Lissone steekt ING Car Lease veel energie in de samenwerking met autodealers. “Onze service strekt zich uit naar het contact tussen dealer en berijders. We selecteren onze dealers streng en sluiten zogenoemde Service Level Agreements af om de kwaliteit van hun dienstverlening te garanderen. Met enige regelmaat controleren we of die dienstverlening aan onze eisen voldoet. Ook blijven we kritisch over het uurtarief of de noodzaak van het voorgestelde onderhoud. Let wel, we stellen ons redelijk naar een dealer op. We willen een langdurige relatie met hem opbouwen, waarin hij zich prettig voelt. Zodat hij vanuit die positieve emotie kwaliteit aan de berijder levert.”

“We geven de voorkeur aan lokale dealers voor het bestellen én onderhouden van de leaseauto”, vervolgt Lissone. “Een berijder hoeft voor service of reparatie niet eerst naar een werkplaats zeventig kilometer verderop te rijden omdat het tarief daar iets lager is. Als je een probleem met je leaseauto hebt, wil je immers behalve goed ook snel geholpen worden. Leaserijden is één groot feest, dat is ons uitgangspunt.”

Bekijk 2008
Magazine
MT500
Uitgave
2008
Auteur
Marco Mulders
Fotograaf
Leonard Faustle