Belang soft skills neemt toe

‘Met onze managed services voorzien we in de behoefte aan ontzorging’

Jos van Kessel - Schouten & Nelissen

De 9+-beleving. Daar draait het bij Schouten & Nelissen om. Dus blijft het 35-jarige bedrijf investeren in maatschappelijke en technologische innovatie. Daarnaast zoekt het familiebedrijf naar verdere groei in binnen- en buitenland.

Ook het afgelopen jaar groeide Schouten & Nelissen, specialist in learning en development, weer gestaag door. “De klant wordt meer en meer het vertrekpunt van onze dienstverlening”, zegt Jos van Kessel, CEO van Schouten Global, de overkoepelende organisatie waar onder meer Schouten & Nelissen en Uitgeverij Thema onder vallen. “We spelen bijvoorbeeld in op actuele thema’s binnen organisaties, zoals vitaliteit en pesten. Met onze managed services, waarmee we het gehele logistieke proces rondom training of coaching regelen, voorzien we in de toenemende behoefte aan ontzorging. Ook merk ik dat er vanuit klanten steeds meer waardering komt voor de gedegen wetenschappelijke onderbouwing van onze aanpak en voor de geaccrediteerde opleidingen die we via onze University aanbieden.”

 

Marktleider

Schouten & Nelissen is in Nederland marktleider als het gaat om het ontwikkelen van persoonlijke vaardigheden, ook wel soft skills genoemd. De basis voor dit succes zetelt volgens Van Kessel in de cognitieve, sociale en positieve psychologie. “Onze aanpak is bewezen effectief. In een aantal specifieke situaties durven we zelfs de verplichting aan te gaan dat onze beloning afhangt van het geboekte resultaat. We trainen onze vakmensen continu op resultaat. Ze werken met passie en compassie. Maar ze gaan ook de confrontatie aan als dit nodig is om vaardigheden te verbeteren. Hard met dt noemen wij dat. We zijn op de lange termijn gericht, streven onderlinge verbinding na en hebben veel aandacht voor het individu. Daarmee zijn we een hecht familiebedrijf.”

 

Innovatie

Schouten & Nelissen wil als marktleider voorop blijven lopen in innovatie. “We zien in nieuwe technologie handvaten om verder te groeien”, vertelt Van Kessel. “Zo ontwikkelen we meer instrumenten om de effectiviteit van onze aanpak te meten. Denk aan digitale leeromgevingen, zodat je met learning analytics de voortgang en effectiviteit kunt monitoren. Ook nemen we, indien mogelijk, met virtual reality belemmeringen weg. Daarnaast onderzoeken we welke factoren bijdragen aan het succes van een leeromgeving. Zo kunnen we de beste setting adviseren aan klanten bij wie we intern een training verzorgen. Vanuit de campusgedachte organiseren we regelmatig ontmoetingen tussen klanten en maatschappelijke partijen als wetenschappers en nieuwe denkers. Hier ontstaan vaak kruisbestuivingen en inzichten die heel innovatief kunnen zijn.”

 

China

De ambities van Schouten & Nelissen beperken zich niet tot Nederland. Zo heeft het bedrijf kantoren en deelnemingen in België, Duitsland, Polen, Rusland en China. Begin 2016 komt daar Singapore bij. “In eerste instantie zijn we daar gekomen door onze klanten te volgen”, zegt Van Kessel. “Later gingen we ook lokale organisaties bedienen. Zo heeft China een intelligente en hoogopgeleide beroepsbevolking, maar een tekort aan managers die mensen weten te verbinden. Met onze aanpak, die we afstemmen op de Chinese cultuur, zijn we in staat gebleken om de soft skills van die managers te ontwikkelen. Na de China Merchants Bank en Baidu, het Chinese Google, gaan we dit jaar het topmanagement van Huishan Dairy trainen, een van China’s grootste zuivelbedrijven.”

 

Internationaal

Behalve in bovengenoemde gebieden is Schouten & Nelissen in ruim veertig andere landen actief. “Nederlandse en westerse bedrijven vragen ons steeds vaker om voor al hun internationale kantoren een grensoverschrijdend leertraject te ontwikkelen”, vertelt Van Kessel. “Daarom beschikken we over een pool van honderden trainers en coaches die we nationaal en internationaal in kunnen zetten. Deze specialisten zijn door ons geaccrediteerd, zodat ze resultaat leveren. Zo verzorgen we trajecten als leiderschapsprogramma’s, cultuurprogramma’s en projectmanagement. Daarnaast hebben we een samenwerking met CrossKnowledge, waarmee we de beschikking hebben over duizenden e-learningmodules in zeventien talen. Onze kracht is dat we deze trajecten relatief eenduidig aanbieden, maar tegelijkertijd wel kunnen afstemmen op lokale omstandigheden.”

 

Toekomst

Schouten & Nelissen werd 35 jaar geleden opgericht door Jan Schouten. Zijn uitgangspunt: mensen laten groeien door ze in hun kracht te zetten. “Die drive heeft helemaal niets aan waarde ingeboet”, vertelt Van Kessel. “Integendeel. In deze veeleisende tijd is het alleen maar belangrijker geworden om mensen weerbaar, veerkrachtig en vitaal te maken. De wereld is volatiel en beweeglijk, werk verandert. Mensen moeten in staat zijn om zich vaker nieuwe taken, rollen of functies eigen te maken. Het belang van persoonlijk vaardig zijn, neemt hiermee toe. Ik zie dat organisaties de groei van soft skills meer dan ooit centraal op de agenda zetten. Ons wacht daarom een inspirerende toekomst.”

Bekijk 2015
Magazine
MT100
Uitgave
2015
Auteur
Marco Mulders
Fotograaf
Sebastiaan Westerweel

C-quotes

  • Belang soft skills neemt toe Toonaangevend in Nederland
  • Belang soft skills neemt toe Wij meten bevlogenheid