De BV Innovatie

‘Hoge kwaliteit leveren en continu aandacht voor innovatie: daar staan we voor’

Mario van Vliet, Peter Bommel - Deloitte

Deloitte is door zijn klanten twee keer op nummer één gezet – voor Audit en Advisory – in MT’s jaarlijkse onderzoek naar adviesbureaus. Toch is de mooiste beloning dat klanten hen steeds terugvragen. Deloitte’s continue aandacht voor innovatie en het leveren van de hoogste kwaliteit zijn daarbij belangrijke aspecten.

Deloitte is de merknaam waaronder tienduizenden toegewijde professionals in zelfstandige memberfirms wereldwijd samenwerken op het gebied van accountancy, consulting, financiële advisering, riskmanagement, belastingadvies en gerelateerde dienstverlening. Peter Bommel, CEO Deloitte Nederland, en Mario van Vliet, Managing Partner Deloitte Consulting, steken direct van wal. Van Vliet: “Het belang van kwaliteit in onze dienstverlening is groot. Centraal hierbij staat dat wij de klanten begeleiden van begin tot eind. Het is daarom extra dankbaar als je vervolgens ook publieke erkenning en waardering krijgt van je klanten, zoals twee keer de vermelding op nummer één in MT’s jaarlijkse onderzoek naar adviesbureaus. Wij bedienen vrijwel alle Fortune 500-bedrijven. Onze klanten zijn zeer tevreden over de geleverde kwaliteit en belonen ons steeds door ons nieuwe opdrachten te geven.”

Daarnaast hebben de internationale analistenbureaus van naam in de gaten dat Deloitte de grootste speler op de markt is. Van Vliet: “Onlangs hebben Kennedy en Gartner ons in rapporten qua omzet als de wereldwijde nummer één in consulting gerankt. Ook IDC noemt ons een leider in businessconsulting. Wereldwijd is dit een mooie waardering.”

 

Innovatie


Dit Deloitte loopt op de troepen vooruit. Circa acht jaar geleden is Deloitte ermee begonnen om op innovatie in te zetten. Bommel vertelt dat anderhalf procent van de omzet, dat komt neer op circa 10 miljoen dollar per jaar, naar de (werkelijk) aparte BV Innovatie gaat. Wereldwijd is hier jaarlijks zo’n 500 miljoen dollar mee gemoeid. Dit budget komt ten goede aan onder andere nieuwe producten en diensten, bijvoorbeeld op het gebied van data-analytics, cloudoplossingen, Deloitte Digital en artificial-intelligenceoplossingen die worden ingezet bij het oplossen van complexe vraagstukken bij klanten. Bommel glimlacht. “Digital en data vragen logischerwijs voortdurend om vernieuwing. Wij hebben daarom bijvoorbeeld een samenwerkingsverband met Singularity University (SU). Dit is een privaat non-for-profitkennisinstituut gevestigd in Silicon Valley, California. Het richt zich op de effecten die de razendsnelle – exponentiële – ontwikkeling van technologie heeft op de maatschappij. Meerdere keren per jaar komen er topsprekers van SU exclusief voor Deloitte naar Nederland en dan nodigen we onze klanten uit voor diverse seminars die we organiseren. Zo helpen we klanten om inspiratie op te doen en te innoveren. Wij kijken met innovatie alleen naar de opbrengsten op langere termijn. Alleen dan kun je die investering naar waarde bepalen.”
Intussen is Deloitte ook partner van TEDX, opgezet vanuit de geest van TED’s missie ‘ideeën die het waard zijn om te delen’. Bommel: “We maken deel uit van de jury en houden ons intensief bezig met welke namen het podium zouden moeten beklimmen.”

‘Hoge kwaliteit leveren en continu aandacht voor innovatie: daar staan we voor’ 

Kansen

Innoveren betekent ook kansen zien. Van Vliet vervolgt: “We zien volop kansen op het gebied van digital, data en cybersecurity. De wereld is voortdurend in verandering en wij springen daarop in. Zelfs in een moeilijke markt zijn wij enorm gegroeid. Met name de advieskant: Consulting en Risk Services steken er qua groei met kop en schouders bovenuit. Alles op het gebied van data-analytics, daar zijn we sterk in. Voorbeeld daarvan is Customer Segmentations, waarbij we klanten helpen om op basis van geavanceerde klantprofilering een betere en gerichtere Customer Market Strategy in te richten. Alles op het gebied van digitale ondernemingen en het inrichten van digitale processen ondersteunen we. En als het gaat om cloudontwikkeling adviseren we, maar helpen we de klanten ook met het zelf aanbieden van nieuwe producten. Voor cybersecurity ontwikkelen we voortdurend nieuwe initiatieven. We hebben inmiddels op dit gebied een enorme voorsprong qua kennis en ervaring. De rode draad in dit verhaal? Wij kiezen voor innoveren, investeren en kwaliteit leveren.”

Overigens voorziet Deloitte ook de Nederlandse samenleving jaarlijks van kennis en advies. Van Vliet: “Met ‘State of the State’ komen we op basis van data en analyse van diverse publiek beschikbare bronnen, vaak databestanden die nog niet eerder aan elkaar gekoppeld zijn, met verrassende aanbevelingen voor beleid op het gebied van maatschappelijk relevante onderwerpen, zoals werk en inkomen, zorg en huisvesting. Deloitte doet dit onderzoek op eigen kosten en risico: een cadeautje voor de samenleving.”

 

Efficiënter werken

Deloitte staat nooit stil, erkennen Bommel en Van Vliet. “Kennis delen is belangrijk”, zegt Bommel. “Jaarlijks leiden we circa 900 academici op in Nederland. Je kunt je voorstellen dat deze getalenteerde professionals aansluitend mooie banen bekleden in de maatschappij. Goed dat we hier economisch gezien een grote rol in kunnen spelen.”
Dat is niet het enige wat Deloitte op het gebied van opleidingen bewerkstelligt. Van Vliet vult aan: “We hebben samenwerkingsverbanden met verschillende instituten en we hebben hoogleraren in dienst met wie we diverse projecten en onderzoeken realiseren.” Overigens zijn beide heren voorzitter van het curatorium van een postdoctorale opleiding en vervult Van Vliet een hoogleraarspositie aan de VU.
Van Vliet en Bommel vatten samen. “Op innovatie inzetten kent vele voordelen. Je krijgt er meer inzicht in de business door en je gaat efficiënter werken. Innovatie heeft de toekomst.”

Bekijk 2014
Magazine
MT100
Uitgave
2014
Auteur
Fidessa Docters van Leeuwen
Fotograaf
Sebastiaan Westerweel