Wereldwijde bank, lokaal verankerd

Een internationaal opererend bedrijf in Nederland doet zich te kort als het geen relatie met Deutsche Bank heeft

Alexander van Groenendael, Christian Mol, Jan F. Versteeg, Henk Jan Hoogendoorn - Deutsche Bank Nederland NV

Deutsche Bank afficheert zichzelf als een internationale handelsbank in Nederland die zich ten doel stelt om haar klanten – lokaal en internationaal – te ondersteunen bij het behalen van hun zakelijke doelstellingen. Een sterke regionale aanwezigheid en een mondiale uitstraling zorgen dat de bank een toppositie bekleedt.

Deutsche Bank Nederland is na de overname in 2010 van een aantal onderdelen van ABN AMRO een belangrijke speler geworden in het zakelijke segment. Vanuit deze solide basispositie is de bank druk bezig om zich te ontwikkelen en te groeien in de Nederlandse markt. “Deutsche Bank was al sinds 1919 in Nederland actief in het Large Cap-segment”, zegt Jan Versteeg, Regional Head Mid Cap Utrecht - Noordoost-Nederland van Deutsche Bank. “Onze mondiale aanwezigheid en onze ervaring met internationaal zakendoen maken ons tot een gewaardeerde partner van veel wereldwijd opererende ondernemingen. De kennis die we hebben opgebouwd bij deze multinationals gebruiken we uiteraard ook in het Mid Cap-segment. De middelgrote Nederlandse bedrijven die wij hiertoe rekenen bedienen wij met vier kantoren die strategisch over heel het land zijn verspreid. De mkb-markt bedienen we vanuit zestien regiokantoren. Er is dus sprake van een fijnmazige distributie van lokale zakelijke dienstverlening, wat inhoudt dat wij de ondernemers individueel goed leren kennen, zodat wij hen nog beter en op een persoonlijke wijze van dienst kunnen zijn.”

Mondiaal netwerk

Alexander van Groenendael, Regional Head Mid Cap van het regiokantoor Eindhoven, benadrukt dat Deutsche Bank op dit moment in Nederland in feite de enige internationale bank is met een groot eigen wereldwijd netwerk. “Onze klanten zijn daar uitermate enthousiast over”, vertelt Van Groenendael. “Zij hebben immers de beschikking over een bank die heel snel en effectief hun belangen in het buitenland kan behartigen. En juist dat internationale aspect is waar Deutsche Bank sterk in is. De toegang tot ons mondiale netwerk loopt rechtstreeks via een kantoor bij hen in de buurt, zodat snel en kosteneffectief kan worden gehandeld. Dit is een kenmerkend voordeel van Deutsche Bank. Het is mijn stellige overtuiging dat internationaal opererende bedrijven in Nederland zich te kort doen als ze geen relatie met Deutsche Bank hebben.”

De financiële dienstverlener is een inhoudelijke en kennisgedreven organisatie die beschikt over een intelligent werkend apparaat en bewezen heeft dat zij zonder enige hulp van buitenaf aan de recente kredietcrisis het hoofd heeft kunnen bieden. Een van de sterke punten van de bank is dan ook dat zij uitstekend in staat is om risico’s in te schatten en deze adequaat voor klanten in te dekken. Van Groenendael: “Wij hebben een groot aantal bedrijven op degelijke wijze geholpen om de tegenwind in de productiviteit van de markt te overbruggen.”

Regionale kennis

Christian Mol, Regional Head Mid Cap van de regio Rotterdam, valt zijn collega bij en stelt dat Deutsche Bank heel veel kennis van financiële markten heeft en doelgericht reageert op ontwikkelingen in de markt. “Op basis van onze risicoanalyses kunnen bedrijven bijvoorbeeld effectief inkopen en verkopen in een volatiele markt, zowel binnen de landsgrenzen als daarbuiten. Ondernemen gaat uiteraard gepaard met risico’s, maar wij bieden ondernemers de noodzakelijke informatie en ondersteuning waardoor zij geen onnodige risico’s lopen. Dat geeft vertrouwen. Andersom werkt het ook. Wanneer een buitenlands bedrijf zich op de Nederlandse markt wil begeven, zijn wij de geëigende organisatie om het toegang daartoe te geven. De reden hiervoor is dat wij als internationale bank een sterke regionale aanwezigheid hebben. Dat kan dus ook de andere kant op. Onlangs hebben wij bijvoorbeeld Aziatische investeerders geholpen om belangen te verwerven in Europese ondernemingen. Het feit dat Deutsche Bank ook in Azië gevestigd is, en kennis heeft van de lokale markt hier, maakt het verschil.”

Champions League

Een professionele financiële en zakelijke ondersteuning, kennis van de klant en de branche waarin hij werkt, kwalitatief hoogwaardige service en schaalgrootte zijn enkele van de kenmerkende eigenschappen waarmee Deutsche Bank zich onderscheidt. “Er kan altijd meer om onze klanten te helpen hun businessdoelstellingen te behalen”, zegt Henk Jan Hoogendoorn, Regional Head Mid Cap regio Amsterdam. Het loont om in een relatie te investeren. Bedrijven zijn gebaat bij een internationaal sterke bank met regionale banden waarbij de stabiliteit en continuïteit zijn gewaarborgd. “Zeker nu wij onze aanwezigheid hier in Nederland hebben vergroot, zijn wij van de eredivisie gepromoveerd naar de Champions League, om een voetbalmetafoor te gebruiken. ‘Passion to perform’ is niet voor niets de leus die wij ter harte nemen. Onze klanten profiteren daarvan. Bovendien is Deutsche Bank uitstekend toegerust om bedrijven die over de landsgrenzen heen werken met elkaar in contact te brengen tot wederzijds profijt. Ook daarin onderscheiden we ons. Wij kijken naar wat onze klanten nodig hebben en komen dan met creatieve ideeën en intelligente oplossingen. En wij kunnen dat omdat wij onze klanten door en door kennen.”

Bekijk 2011
Magazine
MT Finance
Uitgave
2011
Auteur
René Moscou

C-quotes

  • Wereldwijde bank, lokaal verankerd "Exact weten wat de business van de klant is"
  • Wereldwijde bank, lokaal verankerd "Ik nodig iedereen uit bij Deutsche Bank"
  • Wereldwijde bank, lokaal verankerd "Deutsche Bank is een echte Champions League speler"